Achterop rijdende auto aansprakelijk stellen
Bij een kettingbotsing begin je dus altijd met diegene die achterop jouw auto is gereden aansprakelijk te stellen. Ben je eerst geraakt door de achterop rijdende auto en daardoor tegen je eigen voorligger aan gereden, dan kan deze voorste automobilist jou aansprakelijk stellen voor zijn schade. In dat geval zul je moeten bewijzen dat deze botsing die je ‘veroorzaakt’ hebt het gevolg was van de automobilist die achterop jouw voertuig is gereden. De vraag wie aansprakelijk is bij een kettingbotsing roept dus wel eens discussies op. Daarom hebben autoverzekeraars een regeling gesloten, de Overeenkomst Vereenvoudiging Schaderegeling (OVS).
Overeenkomst Vereenvoudiging Schaderegeling
De OVS regeling houdt in dat de verzekeraar van de auto die achterop is gereden de schade van het daarvoor rijdende voertuig vergoed. Door deze schaderegeling worden veel discussies voorkomen. De Overeenkomst Vereenvoudiging Schaderegeling is alleen van toepassing bij een kettingbotsing. Met de OVS regeling wordt alleen de voertuigschade vergoedt, dus geen immateriële schade.
Zelf een kettingbotsing veroorzaakt en toch schade claimen
Heb je als bestuurder zelf een kettingbotsing veroorzaakt? Dan kun je toch een letselschade claim indienen. De meeste mensen sluiten tegenwoordig een schade-inzittendenverzekering af. Het voordeel van deze verzekering is dat de toedracht niet uitmaakt voor het ontvangen van een letselschadevergoeding. Dit geldt zowel bij een kettingbotsing als bij een kop staart botsing. Als bestuurder van het motorvoertuig kun je gebruikmaken van deze verzekering. De inzittenden, die geen bestuurder zijn, kunnen gebruikmaken van hun eigen WA-verzekering wanneer zij een schadevergoeding willen claimen.