Stijging van 27 procent meer ongevallen
Het afgelopen jaar is het aantal verkeersongelukken op de hoofdwegen opnieuw gestegen, blijkt uit de cijfers van Stichting Incident Management Nederland (SIMN). De afgelopen twaalf maanden kwamen bergingsbedrijven in actie bij bijna 26.000 ongelukken op hoofdwegen. Dit is ruim 27 procent meer dan vier jaar geleden. In De Telegraaf zegt SIMN-secretaris Ivo Wildenberg dat de stijging waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het gebruik van smartphones achter het stuur.
Smartphone checken na ongeval
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra pleit dat bij zware verkeersongevallen ook de mobiele telefoon van de bestuurder in het standaard onderzoek moet worden meegenomen. Zo kan worden gecontroleerd of diegene stiekem zat te WhatsAppen of te bellen en daardoor niet beide handen aan het stuur had. Die oproep deed de VVD in De Telegraaf. De politie heeft al de mogelijkheid om dit te doen, maar dit gebeurt nog te weinig. Hierdoor kan er belangrijke informatie ontbreken.
Veilig Verkeer Nederland (VVN)
In mei meldde het CBS dat ook het aantal verkeersdoden vorig jaar is toegenomen. VVN zei toen dat er meer aandacht moet komen voor het gebruik van de smartphone in het verkeer. VVN wilt dat er meer wordt gecontroleerd en dat de strafmaat hoger wordt. "Bestuurders die een ongeluk veroorzaken door het gebruik van hun mobiel, verdienen eenzelfde strafmaat als mensen die roekeloos of met te veel drank op rijden", zei VVN-woordvoerder José De Jong''.
Op dit moment kost een boete voor het gebruik van een telefoon tijdens het rijden nog 230 euro. De VVN wil dat het gelijk wordt met een boete voor bijvoorbeeld het rijden met alcohol op. Deze boete is minimaal 300 euro.
Roekeloosheid
Het ministerie van Veiligheid en Justitie gaat het gebruik van smartphones achter het stuur aanpakken. Er is een wetsvoorstel in de maak, waarin telefoongebruik in het verkeer onder 'roekeloosheid' gaat vallen.
Wanneer mag ik mijn mobiele telefoon wel gebruiken in het verkeer?
Als je met de auto of een ander motorvoertuig stilstaat (bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file), mag je de telefoon vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar als het voertuig in beweging komt en je houdt de telefoon nog vast, is er sprake van 'rijden' en kan je een bekeuring krijgen. Dus ook als je net optrekt of langzaam vooruit gaat in een file.
Een mobiele telefoon bedienen, terwijl die in een houder staat, mag wel. Er is dan geen sprake van vasthouden, maar van handsfree gebruik. Leidt het bedienen van de telefoon tot gevaarlijk weggedrag, dan kan je een bekeuring krijgen op grond van het algemene gevaarsartikel in de verkeersregelgeving (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).
Het is volgens de wet nog niet verboden om je mobiele telefoon op de fiets te gebruiken. Op de fiets mag je dus wel een mobiele telefoon vasthouden en gebruiken. Echter, de risico's zijn dan voor jezelf en anderen zo groot dat het slimmer is om dit niet tijdens het fietsen te doen.
Om de verleiding zo veel mogelijk uit de weg te gaan, geven wij je graag de volgende tips mee:
- Bel alleen handsfree;
- Zet de mobiele telefoon op stil, niet storen of op vliegtuigmodus;
- Zet de notificaties uit;
- Leg de telefoon eventueel weg zodat deze buiten handbereik is.