Meeste slachtoffers zijn fietsers
Een van de meest opvallende statistieken van 2024 is het hoge aantal verkeersslachtoffers onder fietsers. Fietsen is populairder dan ooit, vooral dankzij de groei van e-bikes en fatbikes. Deze toename in populariteit heeft ook een keerzijde: fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer waardoor de ongelukken met de fatbike ook toenemen.
Volgens recente cijfers was bijna 40% van de verkeersslachtoffers een fietser. Dit komt deels door de groei van drukke fietspaden en de toename van snelle elektrische fietsen. Veel ongelukken gebeuren op kruispunten, waar automobilisten de fietsers over het hoofd zien. Het laat maar weer zien hoe belangrijk een betere infrastructuur en bewustwordingscampagnes zijn om de veiligheid van fietsers te vergroten.
Meer dan 50% is 60 jaar of ouder
Een zorgwekkende ontwikkeling is dat meer dan de helft van de verkeersslachtoffers 60 jaar of ouder is. Deze groep is extra kwetsbaar, vooral als het gaat om fietsongelukken. Oudere verkeersdeelnemers hebben vaak een langzamere reactietijd en zijn fysiek minder weerbaar, wat de letselschade na een ongeluk ernstiger maakt.
Daarnaast speelt de opmars van de e-bike een grote rol. Veel senioren stappen over op elektrische fietsen, wat hen mobieler maakt, maar ook voor extra risico's zorgt. De hogere snelheden vragen om betere controle en behendigheid, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is in deze leeftijdsgroep.
Meer slachtoffers op wegen met laag snelheidslimiet
Een andere opvallende trend is dat veel ongelukken plaatsvinden op wegen met een laag snelheidslimiet, zoals 30 km zones. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar het blijkt dat juist op deze wegen een gevoel van schijnveiligheid ontstaat. Automobilisten en fietsers letten hier minder goed op, wat het risico op ongelukken vergroot.
Rijden onder invloed
Rijden onder invloed blijft een groot probleem, ondanks strengere controles en campagnes. In 2024 was alcohol betrokken bij 1 op de 5 dodelijke verkeersongelukken. Ook het aantal ongelukken door drugsgebruik achter het stuur is gestegen, vooral onder jongeren.
Hoewel er vooruitgang is geboekt met campagnes zoals “Bob blijft Bob”, lijken de cijfers aan te geven dat er nog te weinig gedragsverandering plaatsvindt. Oplossingen zoals alcoholsloten en betere speekseltests voor drugsgebruik zijn veelbelovend, maar worden nog niet op grote schaal ingezet.
De staat van de verkeersveiligheid
Als we de verkeersveiligheid in 2024 in één woord zouden moeten samenvatten, dan is het “zorgwekkend”. Ondanks alle inspanningen blijven de cijfers hoog, met fietsers en ouderen als grootste slachtoffers. Daarnaast blijven bekende problemen zoals rijden onder invloed en onveilige wegen een groot obstakel.
Toch is er hoop. Initiatieven zoals het veiliger maken van fietspaden en strengere controles op rijden onder invloed laten zien dat verandering mogelijk is. Maar om echt vooruitgang te boeken, is er een grote omslag nodig. Bewustwording, handhaving en betere infrastructuur zullen centraal moeten staan om de verkeersveiligheid in 2025 en daarna te verbeteren.
Naar het overzicht