Nieuwe fatbike regels zinloos

De afgelopen maanden zijn er in Nederland nieuwe regels ingevoerd rondom het gebruik van fatbikes. Deze fietsen met dikke banden zijn razend populair en vooral geliefd bij jongeren. Maar de vraag op dit moment is of deze nieuwe regels echt nodig of dat ze simpelweg zinloos zijn. We duiken hier dieper in de nieuwe fatbike regels, wat ze betekenen en waarom veel fatbike gebruikers ze zinloos vinden.

De nieuwe fatbike regels

De overheid heeft besloten dat fatbikes nu onder strengere regelgeving vallen vanwege veiligheids- en verkeersoverwegingen. Zo moeten fatbikes nu aan specifieke eisen voldoen, zoals een maximumsnelheid van 25 km/u. Dan valt je fatbike onder de kenmerken van een elektrische fiets en is er ook geen helmplicht. 

Heeft de fatbike niet de kenmerken van een elektrische fiets, maar bijvoorbeeld een gashendel die ervoor zorgt dat je zonder te trappen harder gaat? Of kun je met meetrappen harder dan 25 kilometer per uur? Dan moet de fatbike zijn gekeurd als bijvoorbeeld bromfiets, snorfiets of speedpedelec. Er gelden dan andere regels voor jou als gebruiker, denk aan een helmplicht en verplichte verzekering.

Het idee achter deze regels is dat fatbikes door hun brede banden en krachtige motoren op scooters lijken en dus strenger gereguleerd moeten worden. Niet alleen voor de veiligheid van anderen, maar ook van de gebruiker zelf om ongelukken met de fatbike en letselschade bij verkeersongevallen te voorkomen. 

In de praktijk betekent dit dat fatbike eigenaren extra kosten moeten maken om hun fiets aan te passen of te verzekeren. Daarnaast moeten sommige modellen opnieuw worden gekeurd, wat voor veel fietsers een obstakel vormt. Het resultaat? Veel teleurstelling en frustratie bij de fatbike community.

De skinny bike

Een van de grootste tegenstrijdigheden van de nieuwe regelgeving is de zogenaamde "skinny bike". Dit zijn fietsen die qua motor en snelheid nagenoeg identiek zijn aan fatbikes, maar smallere banden hebben. Omdat skinny bikes niet onder dezelfde regelgeving vallen, kun je met een skinny bike dus zonder verzekering of aanpassingen de weg op. En dat terwijl de prestaties bijna identiek zijn aan die van een fatbike.

Deze uitzondering roept veel vragen op. Waarom worden fatbikes wel aan banden gelegd terwijl skinny bikes dezelfde risico’s met zich meebrengen? Tegenstanders van de nieuwe regels noemen dit bewijs dat de regelgeving niet goed doordacht is en eerder gebaseerd is op het uiterlijk van de fietsen dan op daadwerkelijke risico’s. En vergeet ook niet de speciale kinderfatbikes die inmiddels op de markt zijn. 

De zinloze nieuwe fatbike regels

Fatbikes bieden een duurzame, leuke en efficiënte manier om je te verplaatsen. Maar met deze ondoordachte regelgeving loopt de overheid het risico om innovatie en plezier in de kiem te smoren. In plaats van het beperken van fatbikes, zou er beter gekeken kunnen worden naar brede richtlijnen die voor alle elektrische fietsen gelden, ongeacht hoe ze eruitzien.

De nieuwe fatbike regels lijken vooral een voorbeeld te zijn van regelgeving die meer vragen oproept dan antwoorden biedt. Het zou de overheid goed doen om in gesprek te gaan met gebruikers en experts om tot een betere oplossing te komen. Tot die tijd blijven de fatbike gebruikers achter met het gevoel dat ze onnodig worden gepakt.

Naar het overzicht

Heb je zelf letselschade opgelopen en wil je worden bijgestaan door een belangenbehartiger?

Neem dan gerust contact met ons op via 0800-3100003 om de mogelijkheden te bespreken. Ook kun je jouw gegevens achterlaten zodat wij contact met je kunnen opnemen.

Uiteraard ben je ook van harte welkom tijdens onze inloopspreekuren op Dinsdag tussen 10:00 en 11:00 uur en  Donderdag tussen 15:00 en 17:00 uur  aan de Stationsweg 32 te Leiden

Neem contact op

Delen:

Recht op een vergoeding

Heb je letselschade opgelopen en wil je weten of jij recht hebt op een vergoeding? Doe dan de check!

Doe de check!